Niat Solat Hari Raya Haji ( Aidil Adha ) Dan Cara Mengerjakannya

 Hari Raya Haji atau Aidil Adha dilakukan setiap sekali dalam setahun yang mana perayaan ini di sambut oleh seluruh umat islam di dunia. Hari Raya ini juga di namakan sebagai Hari Raya Korban, di mana waktu Hari Raya ini banyak yang membuat korban. Pada waktu ini juga, setelah menjelangnya Hari Raya Haji ini seluruh umat islam di Sunatkan untuk Sembahyang Hari Raya Haji Seperti Hari Raya Puasa.

Lafazh Niat Solat Hari Raya Aidil Adha :

Cara Mengerjakan Solat Aidil Adha

  • Pada Rakaat pertama sesudah niat dan takbir 7 kali, disunatkan membaca :
” Subahanallah wal hamdu lillah wa laa ilaah illallaah wallahu akbar ” 
selanjutnya membaca surah Al-Fatihah dan disambung dengan membaca mana-mana surah yang disukai, Yang paling utama Surah Qaf atau surah Al-A’la.
  • Pada Rakaat kedua pula, sesudah berdiri untuk rakaat kedua dengan membaca doa seperti bacaan pada rakaat pertama, selanjutnya membaca surah Al-Fatihah dan diteruskan dengan bacaan surah yang kita kehendaki. tetapi baik membaca surah Al-Ghasyiah dengan suara yang nyaring. Imam menyaringkan adalah dengan mengeraskan suaranya di waktu membaca Surah Al-Fatihah dan surah-surah yang lain, sedangkan makmum tidak nyaring.
  • Solat ini dilakukan dengan 2 rakaat seperti solat lainnya.
  • Khutbat untuk solat sunat Aidil Adha adalah seperti solat sunat Aidil Fitri iaitu di kerjakan setelah selesai solat sunat Aidil Adha. Khutbah ini dilakukan dengan dua khutbah. Khutbah pertama dengan melafazkan 7 takbir dan khutbah kedua di lafazkan dengan 5 takbir.

Be the first to comment on "Niat Solat Hari Raya Haji ( Aidil Adha ) Dan Cara Mengerjakannya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*